Haudan hoito

Haudan hoito kuuluu hautapaikan haltijalle. Omaiset voivat hoitaa haudan itse tai tehdä haudanhoitosopimuksen seurakunnan kanssa. Huittisten seurakunnan tarjoamat hoidot ovat vuosittaiset kesäkukkahoito ja kasteluhoito sekä määräaikaiset kesäkukkahoito, perennahoito ja nurmihoito. Hoitosopimuksia tekee seurakunnan puutarhuri.
Vuodesta 2016 alkaen kesäkukkahoidon hinta muodostuu kahdesta erillisestä asiasta; kukkapenkin koko ja haudan pinnan leveys.

Kesähoito

Kesähoito sisältää kukkapenkin kunnostuksen ja lannoituksen, kukat ja niiden istuttamisen, hoidon ja kastelun, sekä nurmen tai hiekkapinnan siistimisen ja syksyinen kukkien ylösnostamisen. Kukkien istuttaminen aloitetaan hallaöiden uhan mentyä, n. 10.6. Hoito jatkuu alkusyksyyn asti. Kesähoitotarjous lähetetään automaattisesti keväisin edellisen vuoden asiakkaille. Maksu vahvistaa hoitosopimuksen.

Kasteluhoito

Hoito alkaa, kun seurakunnan istuttamat kesäkukat on istutettu, n. 10.6. alkaen, ja jatkuu syyskuun puoliväliin.

Määräaikaiset hoitosopimukset

Pitkiä hoitosopimuksia tehdään 5 tai 10 vuodeksi. Hoitoihin sisältyy kukkapenkin kunnostus ja lannoitus, kukat ja niiden istutus, kukkien hoito ja kastelu, nurmen tai hiekkapinnan siistiminen sekä kukkien ylösnosto syksyllä. Vuoden 2011 alusta lähtien uudet hoidot eivät sisällä havutusta, vanhat hoidot sisältävät havutuksen hoidon voimassaoloajan. Vuoden 2016 alusta lähtien uudet hoidot eivät sisällä kiven pesua, vanhat hoidot sisältävät pesun hoidon voimassaoloajan.
Perennahoitoon kuuluu 2-3 perennaa, kukkapenkin kunnostus 1 krt/5v., istutus, kevätlannoitus, kastelu tarvittaessa, rikkaruohojen siistiminen kukkapenkistä, haudan pinnan siistinä pitäminen (nurmi tai hiekka) sekä syksyinen kasvin alasleikkaus. Hoitosopimus tehdään 5 tai 10 vuodeksi. Huom. haudalle tuotujen kesäkukkien hoito ei sisälly hoitoon.

Nurmihoito

Hoidolla saa kiven ja kukkapenkin lähialueen nurmen siistimisen 2-4 kertaa kesässä ja se on pituudeltaan 25 vuotta.

KESÄN 2024 HOITOJEN VIIMEINEN TILAUSPÄIVÄ TORSTAINA 16.5.2024

Haudanhoidon hinnasto