Avioliiton esteiden tutkinta

Ennen vihkimistä toimitetaan avioliiton esteiden tutkinta, jolla varmistetaan, että kihlakumppanit voivat solmia keskenään avioliiton. Esteiden tutkinta pitää toimittaa viimeistään 1 viikkoa ennen ja aikaisintaan 4 kk ennen vihkimistä. Kihlakumppanit pyytävät esteiden tutkintaa siltä aluekeskusrekisteriltä tai seurakunnalta, jonka jäseniä he ovat tai toinen heistä on. Esteiden tutkintapyynnön voi tehdä internetissä täällä.

Todistus avioliiton esteiden tutkinnasta lähetetään Porin aluekeskusrekisteristä aikaisintaan seitsemäntenä päivänä tutkinnan pyytämisestä ja se tulee postitse kotiin.

Huom! Jos kirkollinen vihkiminen tapahtuu muussa seurakunnassa, saa vihkiraamatun kirkkoherranvirastosta ennen vihkimistä.

Kuulutukset

Esteiden tutkinnan yhteydessä sovitaan myös kuulutuksista kirkossa ja vihkimisen julkaisemisesta lehdessä. Kuulutukset luetaan kirkossa kihlaparin kanssa sovittuna sunnuntaina ennen vihkimistä.

Kuulutuksista ja vihkimisen julkaisemisesta lehdessä voi myös kieltäytyä.

Huittisten kirkon alttarin edessä hääkukat maljakossa.