Hautajaiset

Läheisen ihmisen viimeiselle matkalle saattaminen on kunniatehtävä. Hautaan siunaamisesta sovitaan kirkkoherranvirastossa. Pappi tapaa omaiset ennen toimitusta. Tapaamisessa käydään läpi vainajan elämänkaarta ja sovitaan hautajaisten yksityiskohdista.

Opas hautajaisten järjestämiseen

Siunaustilaisuuden musiikki

Musiikki hoitaa ja lohduttaa. Siunaustilaisuuteen kuuluu yleensä urkumusiikkia, virsiä sekä mahdollisia musiikkiesityksiä. Alku- ja loppusoitto ovat yleensä urkukappaleita, mutta niiden tilalla voidaan hyvin soittaa myös jokin virsi tai hengellinen laulu. Joskus siunaustilaisuus on alkanut pianokappaleella. Tilaisuudessa virsiä lauletaan toimituksen rakenteesta riippuen kaksi tai kolme.

Siunaustilaisuudessa voi olla myös esitettynä muuta soitin- tai laulumusiikkia esimerkiksi siunaussanojen yhteydessä. Kanttorilta voi hyvin pyytää yksinlaulua. Tarvittaessa kanttori voi myös säestää soittajaa tai laulajaa. Erityistoiveissa kannattaa olla yhteydessä kanttoriin.

Kanttori auttaa mielellään virsien, laulujen ja urkumusiikin valinnassa. Urkumusiikit voi myös aivan hyvin jättää kanttorin valittaviksi.

Kaikkien kanttorien osaama ohjelmisto ei ole samanlainen. Jos toivomanne kappale ei juuri kyseisen kanttorin ohjelmistossa ole ja uuden opetteluun ei ole mahdollisuutta esimerkiksi aikataulullisista syistä, löytyy kanttorilta varmasti jokin toinen vaihtoehtoinen kappale.

Virret löytyvät verkosta virsikirja.fi. Osaan virsistä löytyy sieltä myös ääninäytteet.

Tavallisimpia urkukappaleita:

632                Nyt ylös, sieluni

971                Maan korvessa

Haudalla laulettava virsi:

Haudalla lauletaan yleensä lopuksi virsi 377 Sun haltuus, rakas Isäni tai 30 Maa on niin kaunis. Myös jokin muu virsi on mahdollinen.

Yksinlauluiksi soveltuvia hengellisiä lauluja:

Kristallivirta

Mun kanteleeni kauniimmin

Niin kuin muuttolintusen tie

Oi, muistatko vielä sen virren

Olen kuullut, on kaupunki tuolla

Ota hänet vastaan

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö