Leskien ryhmä

Tuen merkitys ja vertaistuen arvo korostuvat suurissa elämänmuutoksissa. Erityisen suuri tarve tuelle on silloin, kun kyseessä on puolison menetys. Varsinkin silloin kun vuosikymmeniä jatkunut parisuhde päättyy puolison kuolemaan, akuutin suruvaiheen jälkeen voi olla vaikea löytää uutta tapaa jatkaa elämää. Silloin ryhmässä saatu rohkaisu ja vertaistuki voivat toimia askeleena eteenpäin uudessa elämänvaiheessa.

Ryhmän ei ensisijaisesti ole tarkoitus olla sururyhmä, vaan leskeksi jäämisestä on ollut hyvä kulua jo jonkin aikaa, toisilla se aika voi olla vaikka useita vuosia. Varsinainen sururyhmä alkaa Huittisissa tammikuussa.

Leskien ryhmissä on tarkoitus käydä läpi muuttunutta elämäntilannetta, etsiä yhdessä uusia värisävyjä elämään, jakaa kokemuksia, löytää uusia tapoja jatkaa uutta elämänvaihetta eteenpäin sekä saada rohkaisua. Ryhmissä on varattu aikaa joka kerta myös keskinäiselle vuorovaikutukselle, rupattelulle ja kahvittelulle.

Ryhmä kokoontuu  Huittisissa seurakunnan tiloissa noin kahden viikon välein tiistai päivisin. Leskien ryhmä kokoontuu syksyn aikana viisi kertaa ja vuodenvaihteen jälkeen vielä kerran. Ryhmään pitää ilmoittautua etukäteen ja ryhmä on maksuton.

Syksyn 2023 ryhmä käynnistyy 10.10.2023 klo 14-15.30 Huittisten seurakuntakeskuksen Helena-salissa. Muut kokoontumiskerrat: 24.10, 7.11, 28.11 ja 12.12. HUOM! RYHMÄ EI KÄYNNISTYNYT!

Ryhmään ilmoittautumiset ja tiedustelut: diakoniatyöntekijä Kaisa Vehmaa 044-0560166.

Surun värit ja kuvat

Läheisen kuoleman jälkeen seuraava suru on pitkä prosessi, joka tarvitsee oman aikansa. Jokainen meistä suree omalla tavallaan ja oman aikansa. Suru etenee ihmisessä vähitellen eikä ole kahta samanlaista tapaa surra. Suru ja kipu kertovat – rakastamme yhä.

Tässä ryhmässä lähestymme ja käsittelemme surua luovia menetelmiä hyödyntäen ja toki myös keskustellen. Etsitään yhdessä voimavaroja surun matkalla. Tule avoimin mielin kokeilemaan. Ryhmä kokoontuu torstaisin Huittisten seurakuntakeskuksen Helena-salissa klo 17. - 18.30. Ryhmän ohjaajina Marjo Mäki ja Minna Palonen.
Aloituskerta 12.10. Ryhmä kokoontuu yhteensä viisi kertaa syksyllä 2023. Muut kerrat ovat 26.10., 9.11., 23.11. ja 7.12. HUOM! Ryhmä ei käynnistynyt syksyllä 2023, uusi aloitus keväällä 2024.

KÄYNNISSÄ MYÖS LAPSENSA MENETTÄNEIDEN KESKUSTELURYHMÄ. Ota rohkeasti yhteyttä mikäli sopivaa ryhmää ei löydy tai kaipaat muuta tukea suruun liittyvissä asioissa.

SURURYHMÄ LÄHEISENSÄ MENETTÄNEILLE (ryhmä alkaa aina tammikuussa)

Sururyhmä starttaa 3.1.2024 klo 16.30-18. Muut kokoontumiset: 7.2, 6.3, 3.4 ja 8.5.

Sururyhmä on suljettu vertaistukiryhmä, jossa saat tukea ja voit jakaa omia tunteitasi ja ajatuksiasi muiden läheisensä menettäneiden kanssa. Ryhmässä on lupa surra, keskustella luottamuksellisesti ja kysyä vaikeitakin kysymyksiä. Jakaminen ja vertaistuki voivat auttaa löytämään voimavaroja surun keskellä.

Suosittelemme, että menetyksestä on ryhmän alkaessa kulunut jo muutama kuukausi. Ryhmään ilmoittaudutaan etukäteen, 20.12 mennessä/ Kaisa 044-0560166. Ryhmän vetäjinä toimivat Kaisa Vehmaa ja vapaaehtoinen vertainen.

Sururyhmä 2024
surutyö