Kauneutta ja kunnossapitoa - Huittisten kirkonemännät 100 vuotta

Huittisten kirkonemännät valmistelemassa 100 -vuotis juhlaansa

Huittisten kirkonemännät 100 vuotta

”….Kun rouva Hilda Vahala kesällä 1923 käveli Huittisten hautausmaalla, hän tapasi siellä ruustinna Elisabeth (Elli) Stenrosin. Hän kertoi ruustinnalle lukeneensa jostakin hengellisestä julkaisusta, kuinka seurakunnassa tulisi olla palvelualttiita naisia, jotka pitäisivät huolta kiron kaunistamisesta. Ruustinna kertoi asiasta miehelleen ja rovasti G.W.Stenros innostui asiasta heti……”
(Teksti Ulla-Maija Mikola: Huittisten kirkonemännät vv. 1923-2003).

Elokuun 27. pnä 1923 kirkkoneuvosto päätti perustaa toimikunnan, johon kutsuttiin Elli Stenros, Anna Broms, Amanda Hälli, Elina Jokinen, Anna Norri-Matikkala, Hilda Rossi, Hilda Vahala ja Fanni Väinölä.

Kirkonemännät ovat huoltaneet ja korjailleet kirkon ja seurakuntakeskuksen tekstiilejä ja keränneet varoja mm. myyjäistoiminnalla. Vuosien varrella tuloilla on hankittu mm. ulkokalusteita seurakuntakeskuksen terassille, kastematto ja kattokruunu kirkkoon, alttarimaljakoita.

Juhlaa vietetään 20.8.2023 klo 10. Huittisten kirkossa alkavalla messulla. Messun jälkeen tilaisuus jatkuu seurakuntakeskuksella, jossa tarjotaan kirkkokahvit ja kerrotaan mm. kirkonemäntien historiikki.

Kaikki ovat lämpimästi tervetulleita.

Kirkonemännät valmistelemassa 100-vuotis juhlaa. Vasemmalta Seija Suomela-Norri, Ritva Lehtimäki, Auli Airas-Laitila (ollut aikanaan mukana useita vuosia), Tuula Riuttamäki, Eeva-Maija Ryti, Kaisa Heikkilä, Merja Evala, Pirjo Tapanila. Kuvasta puuttuu myös kirkonemännissä toimiva Mari Kirra.

2023-07-27 09:00:00.0