Missä voin auttaa?

Ukrainan tilanne on herättänyt suomalaisissa huolen lisäksi halua auttaa.
Alla on listaus suosituskohteista, joiden kautta apu kanavoituu Ukrainaan:

Kirkon Ulkomaanapu: Ukrainan hätäapukeräys

Ukrainan kärjistyneen konfliktin pelätään johtavan pakolaiskriisiin. Kirkon Ulkomaanapu (KUA) tukee ruoka-avun, lämmikkeiden ja muiden perustarvikkeiden toimittamista konfliktista kärsiville.

”Olemme todistaneet lukuisia konfliktin aiheuttamia tilanteita, joissa ihmiset ovat joutuneet lähtemään nopealla aikataululla kodeistaan. Pakenevilla ihmisillä on aina pulaa perustarpeista, ruoasta, lääkkeistä ja juomasta. Ukrainan tilanne on erityisen haastava, sillä Eurooppa elää kylmää talvea ja vakavaa koronapandemiaa”, muistuttaa Kirkon Ulkomaanavun toiminnanjohtaja Jouni Hemberg.

Kirkon Ulkomaanapu on aloittanut hätäapukeräyksen Ukrainan konfliktista kärsivien perheiden auttamiseksi.

Näin voit osallistua keräykseen:

Perinteinen tilisiirto: Nordea: FI33 1572 3000 5005 04, viitenumero: 2943
Tekstiviestilahjoitus: Lähetä tekstiviesti APU20 numeroon 16499 (20 €)
Mobilepay-lahjoitus: 36263
Verkkolahjoitus: Siirry tekemään lahjoitus verkkosivuillaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Suomen Lähetysseura

”Traaginen tilanne tulee lisäämään Euroopan pakolaisvirtoja. Luterilaiselle maailmanliitolle ja sen paikallisille jäsenkirkoille tämä tarkoittaa valtavia haasteita. LML on Lähetysseuran keskeinen kumppani kansainvälisessä työssä. Siksi haluamme nyt antaa tukea, kun se ja sen jäsenkirkot kohtaavat haasteita lähiympäristössään”, toteaa Lähetysseuran toiminnanjohtaja Rolf Steffansson.

Avun vievät perille Luterilaisen maailmanliiton jäsenkirkot ja niiden diakoniaorganisaatiot Ukrainassa, Puolassa, Slovakiassa, Romaniassa ja Unkarissa. Luterilaisen maailmanliiton Maailmanpalvelu vastaa avun koordinaatiosta.

Lahjoittamalla Lähetysseuran katastrofirahastoon voit antaa hätäapua sitä eniten tarvitseville. Humanitaarisen avun tarve on suuri. Sinun apuasi tarvitaan nyt! Ohjeet lahjoittamiseenLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Suomen Punainen Risti

Myös Punaisen Ristin kautta apu kanavoituu Ukrainan apua tarvitseville: SPRLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Huittisten kaupunki

Huittisten kaupungin verkkosivulta löydät tietoa tavoista auttaa paikallisesti: Ukraina infoLinkki avautuu uudessa välilehdessä