Sankarihauta-alue

Sankarivainajat haudattiin aluksi nykyiseen N-lohkoon lähelle kirkon tornia. Tila ei ollut kuitenkaan yhtenäinen ja riittävä. Vuonna 1942 hautausmaa-arkkitehti Mikael Nordensvan suunnitteli uuden sankarihauta-alueen. Sankarivainajat siirrettiin uuteen lepopaikkaansa 1943. Ylhäällä patsaan lähellä on talvisodassa kadonneiden nimikivet. Ensin haudoilla oli valkoiset puuristit ja sankaripatsaana iso valkoinen puuristi.  Sittemmin sankarivainajat saivat makaavat laattakivet Jyväskylän mustasta graniitista. Sankarihaudan yhteisen muistomerkin, ' Suojelusenkelin', on tehnyt taiteilija Lauri Leppänen.

Sankarihaudassa on 294 vainajaa. Sankarivainajista neljä on haudattuna sukuhautaan. Huittisten Huhtamosta kotoisin olevat sankarivainajat ovat haudattuina Huhtamon hautausmaalle.

Sankarihaudoilla kesällä punaisia kukkia
Sankarihaudan enkelipatsas, kirkko taustalla