Huhtamon kirkko

Kangastie 1454, 32770 Huhtamo

Ryhmille järjestetään tilauksesta kirkon esittelyjä.

Yhteyshenkilönä toimii suntio Pekka Kaskinen 040 770 9030

Huhtamon kirkko on valmistunut vuonna 1928.

Viime vuosisadan alkupuolella Huhtamon kylällä elettiin pitkien matkojen ja senaikaisten kulkuvälineiden johdosta kaukana pitäjän keskustasta. Myöskin kirkko sijaitsi kylältä katsoen vaikean ja vaivalloisen matkan päässä. Silloiset aktiiviset kyläläiset alkoivat puuhata omaan kylään jonkinlaista hengellistä kokoontumispaikkaa missä voitaisiin sunnuntaisin ja muina juhlahetkinä kokoontua. Vuonna 1911 puhuttiin, että aletaan valmistelemaan rukoushuoneen suunnittelua. Sekavat tilanteet maassamme siirsivät tämän toteutumista myöhempään aikaan.

Vuonna 1927 asia tuli uudestaan ajankohtaiseksi ja silloin päätettiin rakentaa kylälle oma kirkko. Hankkeen puuhamiehenä toimi rovasti Waltteri Mikonmäki. Kirkon suunnittelijaksi valittiin kirkkoarkkitehti Ilmari Launis. Rakennuskustannukset olivat noin 400 000 markkaa. Puolet summasta saatiin kokoon keräyksillä, puolet jäi velaksi. Kirkko valmistui ja vihittiin käyttöön 20. tammikuuta 1929.

Kirkko sijaitsee Huhtamon kauniilla harjulla ympärillään luonto eri muodoissaan. Kirkossa on tilaa noin 300 sanankuulijalle. Silloisen rakennuspaikan määräsi lahjoituksena saatu maa-alue kirkkoa varten.

Oma kyläkirkko on hyvin tärkeä ja läheinen asia huhtamolaisille, sitä todistaa ne lukuisat lahjoitukset, joita kirkko on saanut vastaanottaa vuosikymmenien aikana. Lahjoituksena saadun tontin lisäksi on myöhemmin kirkkoa muistettu lukuisin avustuksin. Näistä mainittakoon mm. kellot, ehtoolliskalustot ja -pikarit, kristallikruunut ja krusifiksi alttarille. Lisäksi on saatu vastaanottaa lukuisia rahalahjoituksia hankintojen toteuttamiseksi.

Kirkko on rakennettu muuraamalla betonitiilistä. Alttaritaulun on maalannut taiteilija Leo Pahlama-Frang. Taulu esittää Jeesusta Getsemanessa.

Hautausmaa

Kirkon vierellä sijaitsee hautausmaa, jonne on haudattu vuosikymmenien aikana noin 650 vainajaa. Myös sankarihauta muistuttaa uhrauksista joita isänmaan puolustaminen on tullut maksamaan. Huhtamolaisia rintamamiehiä kaatui sodassa 26 henkeä. Sankaripatsaan muistomerkin on suunnitellut tunnettu huittislainen kuvanveistäjä Lauri Leppänen.

Seurakuntahuoneyhdistys

Kirkon toimintaa ylläpitää Huhtamon seurakuntahuoneyhdistys ry. Yhdistyksen johtokunta tekee hankinnoista ja korjauksista vuosittain päätökset. Kirkonemännät hoitavat messujen eli ehtoollisjumalanpalveluksien ja sanajumalanpalveluksien alttarin kukkalaitteista. Myös erilaisten tilaisuuksien kahvitarjoilusta he vastaavat.

Hautausmaan ylläpidosta vastaa myös rukoushuoneyhdistys.
Haudanhoito  ja hautapaikka-asioiden yhteyshenkilö Pekka Kaskinen.

Jumalanpalvelukset ja muut toimitukset

Jumalanpalveluksia on kerran kuukaudessa klo 13. Jouluaamuna kokoonnutaan kuulemaan ilosanomaa aikaisin kello 5 vanhan perinteen mukaisesti. Jumalanpalvelukset toimittavat useimmiten Huittisten papit ja kanttorit. Lisäksi toimitetaan kastetilaisuuksien, vihkimisien ja hautaansiunauksien lisäksi erilaisia kirkkokonsertteja.

Kirkon palkkalistoilla on suntio ja kesäaikaan hautausmaanhoitaja.

Messu

Messu Huhtamon kirkossa